Första tillfället av sju är 2026-02-20
Aktiviteten riktar sig till: Föräldrar till barn i förskoleåldern (1-7 år) med svårigheter att förstå tal och/eller att göra sig förstådda.
Första tillfället av sju är den 28 januari
Aternativ och kompletterande kommunikation riktar sig till vårdnadshavare till barn i förskoleåldern (0-7 år) med kommunikationssvårigheter.
Mor- och farföräldrar och andra nära släktingar (ej föräldrar) inbjuds till denna kurs. Kursen riktar sig till nära anhöriga till barn som har kontakt med barn- och ungdomshabiliteringen.
Första tillfället är fredag 22 maj 2026.
Kursen omfattar två heldagar. Vad är autism? Medicinska aspekter. Stöd i vardagen. Motorik och rörelseglädje. Samhällets stöd. Förstå och bemöta olika beteenden. Hur bemöter vi barnet i vardagen? Kommunikation. Att berätta eller inte berätta om diagnosen. Kan maten vara ett bekymmer?
Utbildningen riktar sig till föräldrar och anhöriga som har barn med Downs syndrom och som har kontakt med Barn- och ungdomshabiliteringen. OBS! Utbildningen vänder sig inte till personal.
Ungdomsteamet och neuropsykiatriska teamen inom barn- och ungdomshabiliteringen i Jönköping inbjuder till en informationskväll.
Vi vänder oss till föräldrar/anhöriga och gode män till ungdomar som har kontakt med barn- och ungdomshabiliteringen och som närmar sig vuxenlivet. Informationskvällen återkommer vartannat år.
Navigator ACT (Acceptance and Commitment Therapy) är en form av kognitiv beteendeterapi (KBT) för föräldrar till barn med funktionsnedsättning 0 - 18 år och som tillhör habiliteringen i Region Jönköpings län. Syftet är att främja bättre mående och minska stress i föräldraskapet.
Första tillfället av fem, är den 4 mars, du ska delta vid samtliga.
Första tillfället av fem är den 24 februari 2026. Du ska delta vid samtliga.
Första tillfället: 26 januari 2026
PECS (Picture Exchange Communication System) är en metod för inlärning av kommunikationsfärdigheter med hjälp av bilder. I PECS-metoden lär man barnet/den vuxne att ta initiativ till kommunikation i sociala situationer.
Kursen är en praktisk och teoretisk vägledning i användandet av Seriesamtal och Sociala berättelser. I seriens form skriver, ritar och förklarar man det man pratar om, därav namnet ”Seriesamtal”.
En ”Social berättelse” lyfter fram en speciell situation och förklarar hur man kan agera i situationen, samt ger en förståelse kring varför man ska agera så. Arbetssättet kan hjälpa barn och ungdomar med samspels- och kommunikationssvårigheter till ökad social förståelse och förmåga att kommunicera.
Kursen ges vid två halvdagar 27/11 och 11/12.
Kursen ges vid två halvdagar 27/11 och 11/12
Adhd – grundkurs för vårdnadshavare, till barn 4-12 år som tillhör habiliteringens målgrupp. Observera att barnet måste ha en fastställd Adhd--diagnos.
Kursen omfattar fem tillfällen våren 2026, första tillfället är onsdag 11 mars.
Första tillfället av fem är 2026-02-17.
Grundkurs i TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation). Kursen omfattar fem tillfällen. Kursen är helt digital och sker via regionens digitala videoplattform Pexip. Inbjudan med videolänk skickas ut innan kursens start. Deltagande fungerar bäst vid dator, men kan även genomföras i mobil. Här är några saker att tänka på vid ett videosamtal.
Kursen riktar sig till vårdnadshavare/anhöriga till barn, ungdomar eller vuxna som använder TD Snap som kommunikationshjälpmedel samt personal som fått inbjudan till denna kurs.
Kursen vänder sig till vårdnadshavare till barn som är aktuella på habiliteringen och har svårigheter att sluta med blöja.
Första tillfället är 11 mars 2026.