Välkommen till kursen nämndadministration för kommun och region onsdagen den 27 oktober 2021. Kursen genomförs digitalt via Teams.
Individualiserad utbildning utan avkall på helheten!
Programinnehållet kommer att så långt som möjligt att anpassas till deltagarnas förutsättningar och behov utan att för den skull göra avkall på programmet som helhet. För att möjliggöra detta uppgår maxantalet deltagare till 30. Av samma skäl kommer Axel att kontakta varje deltagare i god tid före kursstart för synpunkter på programmets innehåll och vilka frågor deltagarna vill ha besvarade. Axel kommer även att infordra en hel del dokumentation som är av betydelse för hur nämndadministrationen fungerar i respektive deltagares kommun (t.ex. nämndorganisation, reglementen, arbetsordning, delegationsordningar samt exempel på deltagarnas protokoll).
PROGRAM
I god tid före kursstart kommer Axel att i samråd med deltagarna prioritera programpunkter - vilka är mest angelägna, vilka kan slopas och vilka fattas?
Den politiska organisationen
Val till de kommunalrättsliga organen
Typiska frågor till nämndsekreterare är vem som är valbar, hur många ska väljas, vilken valperiod som gäller och vilket valsätt som ska tillämpas vid val av ledamöter och ersättare till följande organ:
Fullmäktige
Fullmäktiges presidium
Revisorer och sammankallande
Kommunstyrelsen
Kommunstyrelsens presidium
Kommunalråd
Obligatoriska och frivilliga nämnder
Nämndpresidier
Utskott
Nämndberedningar
Gemensam nämnd
Direktion
De kommunala organens ansvar och befogenheter
Vilket politiskt organ beslutar i vilka ärenden?
Som nämndsekreterare bör du veta vilka ärenden som ska beslutas av nämnd, kommunstyrelse eller fullmäktige.
Fullmäktigeärenden
Vem bestämmer vilka ärenden som fullmäktige ska besluta om och på vilken grund? På vilket sätt har fullmäktiges presidium förstärkts för att fullmäktige i praktiken ska kunna fungera som kommunens högsta beslutande organ?
Kommunstyrelseärenden
Vilka obligatoriska ärenden ankommer på kommunstyrelsen att besluta om? Vilka ärenden förklaras av kommunstyrelsens särskilda ansvar för ledning av och uppsikt över den kommunala verksamheten? På vilket sätt har kommunstyrelsens ansvar och makt förstärkts i den nya kommunallagen? Vad innebär beredningstvånget och initiativrätten för vilka ärenden kommunstyrelsen ska besluta om?
Nämndärenden
Vad menas med att nämnderna är kommunens förvaltande och verkställande organ och vad betyder detta för vilka ärenden som nämnderna ska besluta om? På vilket sätt har nämndernas ansvar för den kommunala verksamheten tydliggjorts i kommunallagen?
Övriga organs ärenden
Vi klarar också ut övriga organs ansvar och befogenheter: Ordförande, presidium, utskott, fullmäktigeberedning, revision, nämndberedning, direktion, gemensam nämnd och bolagsstyrelse.
Förtroendevaldas respektive tjänstemännens ansvar och befogenheter
Vilka ärenden ska avgöras av tjänstemännen enligt kommunallagen?
Vad som bedöms som ren verkställighet är avgörande för vilka ärenden som ska upptas på kallelsen och dokumenteras i nämndprotokollen.
Beslut eller verkställighet?
Är det rätt att påstå att politikerna svarar för vad som ska åstadkommas medan tjänstemännen svarar för hur det som politikerna beslutat om ska åstadkommas?
Vad talar för att ett ärende bör avgöras genom beslut av nämnd och inte av
tjänsteman som ren verkställighet?
Skyldighetslagstiftning
Rättighetslagstiftning
Förvaltingchefens kompetens
Ordförandens kompetens
Vad gäller för delegationsbeslut?
Överföring av beslutanderätt
Vem som har rätt att fatta delegationsbeslut
Extern delegering
Beslut som inte får delegeras
Ordförandebeslut
Blandad delegering
Ärenden som inte får delegeras
Delegering av beslut om att överklaga
Återkallelse av delegerad beslutanderätt
Vikarierande delegat
Anmälan av delegationsbeslut
Formerna för redovisning av delegationsbeslut
Protokollföring av redovisning av delegationsbeslut
Anmälan av delegationsbeslut – klagotid och protokollföring
Vilket ansvar har enskilda förtroendevalda och hur fungerar ansvarsutkrävandet?
En vanlig fråga till nämndsekreteraren är vilket ansvar som de förtroendevalda har:
Politiskt ansvar
Revisionsansvar
Straffansvar
Skadeståndsansvar
Tjänstemannaberedning
Krav som ska ställas på tjänsteskrivelsen:
Förvaltningslagens krav på beslutsmeningar i tjänsteskrivelser
Beslutsmotivering– kommunallagen
Beslutsmotivering– förvaltningslagen
Saklig och opartisk
Rättvisande rubrik
Förslag till beslut
Självständiga beslutsmeningar
Hänvisning i beslutet till andra dokument i ärendet
Bilagor till tjänsteskrivelsen
Sammanfattningar
Uppgift om beslutsunderlaget
Ärendebeskrivningen
Uppgift om beslutsexpediering
Undertecknande
Språket
Mall
Tidplaner med stopptider
Politisk beredning
Ordförandeberedning
Presidieberedning
Utskottsberedning
Nämndberedning
Kommunalrådsberedning
Kallelse och närvaro
Disposition av protokollet
Det kommunala protokollsspråket
Vilka som ska kallas, hur de ska kallas och vad kallelsen ska innehålla
När kallelsen ska tillkännages
Vad som händer om tillkännagivandet försenas
I vilken utsträckning ledamöter, ersättare, övriga förtroendevalda, tjänstemän, sakkunniga, allmänhet, part, personalföreträdare, medlemmar, revisorer, praktikanter, kommunalråd har närvarorätt, yttranderätt respektive yrkanderätt
Kontroll av närvarorätt och protokollföring av närvaro
Anmälan om förhinder att tjänstgöra
Vad som krävs för beslutsförhet i utskott, nämnd och fullmäktige
I vilken ordning ersättare ska kallas in för tjänstgöring
När ersättare eller ledamot ska inträda i tjänstgöring under pågående sammanträde eller pågående handläggning av ett ärende
Inkallelse av ersättare för proportionellt valda ledamöter
Ledamot som tillfälligt avbryter sin tjänstgöring och som åter ska tjänstgöra vid samma sammanträde
Personliga ersättare
Inkallelseordningen vid växeltjänstgöring
Ordföranden lämnar tillfälligt över ordförandeskapet till vice ordföranden
Ordföranden tar en paus eller gör ett längre inlägg i debatten
Vem kan vara jävig och på vilken grund?
Sakägarjäv, släktskapsjäv, närståendejäv, intressejäv, delikatessjäv, tillsynsjäv, tvåinstansjäv
Fullmäktigejäv respektive nämndjäv
Beslut om jäv
Vem bestämmer vilka ärenden som ska tas upp på föredragningslistan eller på sammanträdet?
Ordföranden
Presidiet
Utskott
Initiativrätten
Majoriteten
Yrkanden, omröstning, propositionsordning, reservationer, beslutsmotivering?
Yrkanden eller förslag
Yrkanden med motiveringar
Bordläggning
Återremissyrkande
Minoritetsåterremiss
Okynnesåterremisser
Acklamationsbeslut
Huvudförslag och motförslag
Propositionsordning
Propositionsvägran
Kontraproposition
Omröstningsförfarande
Röstplikt
Utslagsröst
Sluten omröstning
Lottning
Proportionella val
Relativ majoritet
Absolut majoritet
Kvalificerad majoritet
Meddelanden som nämnden inte förutsätts ta ställning till i sak
Meddelanden som bör protokollföras som separata ärenden
Beslutsmotivering
Reservationsrätten blank, motiverad, muntlig eller skriftlig
Protokollsanteckning
Särskilda yttranden eller uttalanden
Vad gäller för justering?
Valbara till justerare
Antal
Ersättare
Omedelbar justering
Justeraren kan inte justera på utsatt tid
Justerarna är oense om protokollets utformning
Digital justering
När och hur ett justerat protokoll kan ändras eller rättas
Vilka regler gäller för handläggning av motioner, interpellationer och frågor?
Innehåll, form och avlämnande
Svarsplikten
Beredningskravet
Bifall, avslag, eller enbart besvarad
Vilka regler gäller för överklagande av beslut?
Beslut som får överklagas enligt kommunallagen
Överklagande av beredningsbeslut och verkställighetsbeslut
Vem som får överklaga enligt kommunallagen
Tidsgräns för överklagande enligt kommunallagen
Bevis om tillkännagivande om justering vid laglighetsprövning
Grund för överklagande enligt kommunallagen
Vad som händer enligt kommunallagen om överklagandet bifalls
Instansordning vid laglighetsprövning
Information om hur beslut enligt kommunallagen kan överklagas
Verkställighetsförbud (inhibition)
Beslutsexpediering enligt kommunallagen – underrättelse om beslut
Beslutsexpediering i praktiken – urval av handlingar och utdragsbestyrkan
Bevis om protokollets justering
Rätten att kvarstanna som förtroendevald vid avflyttning från
kommunen
Frivillig anmälan av delegeringsbeslut
Webbaserade anslagstavlans innehåll och form
Publicering av delegeringsbeslut på webbaserade anslagstavlan
Annonsering av kungörelsen i ortstidningar
Förbud mot verkställighet av beslut som inte vunnit laga kraft
Yttranderätt för revisorernas sakkunniga
Valbarhetshindret för samtliga revisorer
Fullmäktiges handläggningsordning av årsredovisning och
ansvarsfrihet
Delegering till presidiet
Valbarhet vid val av befattning som kommunalråd
Språkförenklingar
Laglighetsprövning av budgetbeslut om balanskrav och
resultatutjämningsreserver
Beredning av revisorernas budget
Kommunstyrelsens ansvar och befogenheter
Regeln om underställd nämnd
Rättsliga förutsättningarna för beställare och utförarnämnder
Befattningen som kommundirektör
Kvalifikationer av vid val av ledamöter till bolagsstyrelser
Medverkande
Axel Danielsson är mycket erfaren konsult och utbildare av förtroendevalda och anställda med inriktning på styrning och ledning av kommuner och regioner. Axel är även författare till handboken Kommunal nämndadministration.
Kurslitteratur
Kommunal nämndadministration, sjunde upplagen.
Boken beställs av deltagarna från SKL Kommentus förlag:
https://www.sklkommentus.se/webbutik/bocker/kommunal-namndadministration2
Observera att kurslitteraturen inte ingår i kurspriset utan varje deltagare beställer boken själv.
Tid och plats
Onsdagen den 27 oktober 2021 kl. 09.00-16.00 digitalt via Zoom.
Målgrupp
Kursen riktar sig till sekreterare i kommunfullmäktige, kommunstyrelse, nämnder och direktioner. Personal som arbetar nära politikerna, som t.ex. förvaltningschefer och handläggare. Presidier i nämnder och styrelser är också välkomna.
Avgift
Avgiften är 1745 kr (exkl. moms). Avgiften debiteras respektive kommun/förvaltning/enhet efter att anmälningstiden gått ut.
Anmälan
Du anmäler dig senast måndagen den 27 september 2021. Anmälan är bindande efter att sista anmälningsdatum gått ut. Hela kursen debiteras vid en eventuell avbokning, men du får gärna skicka ersättare vid förhinder. Du får en bekräftelse via e-post cirka 1 vecka före kursstart. Observera att anmälan ska vara personlig. Vi kan inte ta emot reserveringar av platser.
Vi förbehåller oss rätten att ställa in kursen vid för få anmälda.
Information
För mer information, kontakta