Nämndadministration för kommun och region

Kurs i nämndadministration för kommun och region onsdagen den 27 oktober 2021, digitalt via Teams.

Välkommen till kursen nämndadministration för kommun och region onsdagen den 27 oktober 2021. Kursen genomförs digitalt via Teams.

Individualiserad utbildning utan avkall på helheten!

Programinnehållet kommer att så långt som möjligt att anpassas till deltagarnas förutsättningar och behov utan att för den skull göra avkall på programmet som helhet. För att möjliggöra detta uppgår maxantalet deltagare till 30. Av samma skäl kommer Axel att kontakta varje deltagare i god tid före kursstart för synpunkter på programmets innehåll och vilka frågor deltagarna vill ha besvarade. Axel kommer även att infordra en hel del dokumentation som är av betydelse för hur nämndadministrationen fungerar i respektive deltagares kommun (t.ex. nämndorganisation, reglementen, arbetsordning, delegationsordningar samt exempel på deltagarnas protokoll).

PROGRAM

I god tid före kursstart kommer Axel att i samråd med deltagarna prioritera programpunkter - vilka är mest angelägna, vilka kan slopas och vilka fattas?

 

Den politiska organisationen

Val till de kommunalrättsliga organen

Typiska frågor till nämndsekreterare är vem som är valbar, hur många ska väljas, vilken valperiod som gäller och vilket valsätt som ska tillämpas vid val av ledamöter och ersättare till följande organ:

Fullmäktige

Fullmäktiges presidium

Revisorer och sammankallande

Kommunstyrelsen

Kommunstyrelsens presidium

Kommunalråd

Obligatoriska och frivilliga nämnder

Nämndpresidier

Utskott

Nämndberedningar

Gemensam nämnd

Direktion

De kommunala organens ansvar och befogenheter

 

Vilket politiskt organ beslutar i vilka ärenden?

Som nämndsekreterare bör du veta vilka ärenden som ska beslutas av nämnd, kommunstyrelse eller fullmäktige.

Fullmäktigeärenden

Vem bestämmer vilka ärenden som fullmäktige ska besluta om och på vilken grund? På vilket sätt har fullmäktiges presidium förstärkts för att fullmäktige i praktiken ska kunna fungera som kommunens högsta beslutande organ?

Kommunstyrelseärenden

Vilka obligatoriska ärenden ankommer på kommunstyrelsen att besluta om? Vilka ärenden förklaras av kommunstyrelsens särskilda ansvar för ledning av och uppsikt över den kommunala verksamheten? På vilket sätt har kommunstyrelsens ansvar och makt förstärkts i den nya kommunallagen? Vad innebär beredningstvånget och initiativrätten för vilka ärenden kommunstyrelsen ska besluta om?

Nämndärenden

Vad menas med att nämnderna är kommunens förvaltande och verkställande organ och vad betyder detta för vilka ärenden som nämnderna ska besluta om? På vilket sätt har nämndernas ansvar för den kommunala verksamheten tydliggjorts i kommunallagen?

Övriga organs ärenden

Vi klarar också ut övriga organs ansvar och befogenheter: Ordförande, presidium, utskott, fullmäktigeberedning, revision, nämndberedning, direktion, gemensam nämnd och bolagsstyrelse.

Förtroendevaldas respektive tjänstemännens ansvar och befogenheter

Vilka ärenden ska avgöras av tjänstemännen enligt kommunallagen?

Vad som bedöms som ren verkställighet är avgörande för vilka ärenden som ska upptas på kallelsen och dokumenteras i nämndprotokollen.

Beslut eller verkställighet?

Är det rätt att påstå att politikerna svarar för vad som ska åstadkommas medan tjänstemännen svarar för hur det som politikerna beslutat om ska åstadkommas?

Vad talar för att ett ärende bör avgöras genom beslut av nämnd och inte av

tjänsteman som ren verkställighet?

Skyldighetslagstiftning

Rättighetslagstiftning

Förvaltingchefens kompetens

Ordförandens kompetens

Vad gäller för delegationsbeslut?

Överföring av beslutanderätt

Vem som har rätt att fatta delegationsbeslut

Extern delegering

Beslut som inte får delegeras

Ordförandebeslut

Blandad delegering

Ärenden som inte får delegeras

Delegering av beslut om att överklaga

Återkallelse av delegerad beslutanderätt

Vikarierande delegat

Anmälan av delegationsbeslut

Formerna för redovisning av delegationsbeslut

Protokollföring av redovisning av delegationsbeslut

Anmälan av delegationsbeslut – klagotid och protokollföring

Vilket ansvar har enskilda förtroendevalda och hur fungerar ansvarsutkrävandet?

En vanlig fråga till nämndsekreteraren är vilket ansvar som de förtroendevalda har:  

Politiskt ansvar

Revisionsansvar

Straffansvar

Skadeståndsansvar

Det nämndadministrativa hantverket

Vad gäller för beredning av ärenden?

Tjänstemannaberedning

Krav som ska ställas på tjänsteskrivelsen:

Förvaltningslagens krav på beslutsmeningar i tjänsteskrivelser

Beslutsmotivering– kommunallagen

Beslutsmotivering– förvaltningslagen

Saklig och opartisk

Rättvisande rubrik

Förslag till beslut

Självständiga beslutsmeningar

Hänvisning i beslutet till andra dokument i ärendet

Bilagor till tjänsteskrivelsen

Sammanfattningar

Uppgift om beslutsunderlaget

Ärendebeskrivningen

Uppgift om beslutsexpediering

Undertecknande

Språket

Mall

Tidplaner med stopptider

Politisk beredning

Ordförandeberedning

Presidieberedning

Utskottsberedning

Nämndberedning

Kommunalrådsberedning

Kallelse och närvaro

Disposition av protokollet

Det kommunala protokollsspråket

Vilka som ska kallas, hur de ska kallas och vad kallelsen ska innehålla

När kallelsen ska tillkännages

Vad som händer om tillkännagivandet försenas

I vilken utsträckning ledamöter, ersättare, övriga förtroendevalda, tjänstemän, sakkunniga, allmänhet, part, personalföreträdare, medlemmar, revisorer, praktikanter, kommunalråd har närvarorätt, yttranderätt respektive yrkanderätt

Kontroll av närvarorätt och protokollföring av närvaro

Anmälan om förhinder att tjänstgöra

Vad som krävs för beslutsförhet i utskott, nämnd och fullmäktige

I vilken ordning ersättare ska kallas in för tjänstgöring

När ersättare eller ledamot ska inträda i tjänstgöring under pågående sammanträde eller pågående handläggning av ett ärende

Inkallelse av ersättare för proportionellt valda ledamöter

Ledamot som tillfälligt avbryter sin tjänstgöring och som åter ska tjänstgöra vid samma sammanträde

Personliga ersättare

Inkallelseordningen vid växeltjänstgöring

Ordföranden lämnar tillfälligt över ordförandeskapet till vice ordföranden

Ordföranden tar en paus eller gör ett längre inlägg i debatten

Vem kan vara jävig och på vilken grund?

Sakägarjäv, släktskapsjäv, närståendejäv, intressejäv, delikatessjäv, tillsynsjäv, tvåinstansjäv

Fullmäktigejäv respektive nämndjäv

Beslut om jäv

Vem bestämmer vilka ärenden som ska tas upp på föredragningslistan eller på sammanträdet?

Ordföranden

Presidiet

Utskott

Initiativrätten

Majoriteten

Yrkanden, omröstning, propositionsordning, reservationer, beslutsmotivering?

Yrkanden eller förslag

Yrkanden med motiveringar

Bordläggning

Återremissyrkande

Minoritetsåterremiss

Okynnesåterremisser

Acklamationsbeslut

Huvudförslag och motförslag

Propositionsordning

Propositionsvägran

Kontraproposition

Omröstningsförfarande

Röstplikt

Utslagsröst

Sluten omröstning

Lottning

Proportionella val

Relativ majoritet

Absolut majoritet

Kvalificerad majoritet

Meddelanden som nämnden inte förutsätts ta ställning till i sak

Meddelanden som bör protokollföras som separata ärenden

Beslutsmotivering

Reservationsrätten blank, motiverad, muntlig eller skriftlig

Protokollsanteckning

Särskilda yttranden eller uttalanden

Vad gäller för justering?

Valbara till justerare

Antal

Ersättare

Omedelbar justering

Justeraren kan inte justera på utsatt tid

Justerarna är oense om protokollets utformning

Digital justering

När och hur ett justerat protokoll kan ändras eller rättas

Vilka regler gäller för handläggning av motioner, interpellationer och frågor?

Innehåll, form och avlämnande

Svarsplikten

Beredningskravet

Bifall, avslag, eller enbart besvarad

Vilka regler gäller för överklagande av beslut?

Beslut som får överklagas enligt kommunallagen

Överklagande av beredningsbeslut och verkställighetsbeslut

Vem som får överklaga enligt kommunallagen

Tidsgräns för överklagande enligt kommunallagen

Bevis om tillkännagivande om justering vid laglighetsprövning

Grund för överklagande enligt kommunallagen

Vad som händer enligt kommunallagen om överklagandet bifalls

Instansordning vid laglighetsprövning

Information om hur beslut enligt kommunallagen kan överklagas

Verkställighetsförbud (inhibition)

Beslutsexpediering enligt kommunallagen – underrättelse om beslut

Beslutsexpediering i praktiken – urval av handlingar och utdragsbestyrkan

 

Förändringar i nya kommunallagen som vi tar upp i anslutning

till genomgången av det nämndadministrativa hantverket

Bevis om protokollets justering

Rätten att kvarstanna som förtroendevald vid avflyttning från

kommunen

Frivillig anmälan av delegeringsbeslut

Webbaserade anslagstavlans innehåll och form

Publicering av delegeringsbeslut på webbaserade anslagstavlan

Annonsering av kungörelsen i ortstidningar

Förbud mot verkställighet av beslut som inte vunnit laga kraft

Yttranderätt för revisorernas sakkunniga

Valbarhetshindret för samtliga revisorer

Fullmäktiges handläggningsordning av årsredovisning och

ansvarsfrihet

Delegering till presidiet

Valbarhet vid val av befattning som kommunalråd

Språkförenklingar

Laglighetsprövning av budgetbeslut om balanskrav och

resultatutjämningsreserver

Beredning av revisorernas budget

Kommunstyrelsens ansvar och befogenheter

Regeln om underställd nämnd

Rättsliga förutsättningarna för beställare och utförarnämnder

Befattningen som kommundirektör

Kvalifikationer av vid val av ledamöter till bolagsstyrelser

Medverkande

Axel Danielsson är mycket erfaren konsult och utbildare av förtroendevalda och anställda med inriktning på styrning och ledning av kommuner och regioner. Axel är även författare till handboken Kommunal nämndadministration.

 

Kurslitteratur

Kommunal nämndadministration, sjunde upplagen.

Boken beställs av deltagarna från SKL Kommentus förlag:

https://www.sklkommentus.se/webbutik/bocker/kommunal-namndadministration2

Observera att kurslitteraturen inte ingår i kurspriset utan varje deltagare beställer boken själv.

Tid och plats

Onsdagen den 27 oktober 2021 kl. 09.00-16.00 digitalt via Zoom.

Målgrupp

Kursen riktar sig till sekreterare i kommunfullmäktige, kommunstyrelse, nämnder och direktioner. Personal som arbetar nära politikerna, som t.ex. förvaltningschefer och handläggare. Presidier i nämnder och styrelser är också välkomna.

Avgift

Avgiften är 1745 kr (exkl. moms). Avgiften debiteras respektive kommun/förvaltning/enhet efter att anmälningstiden gått ut.

Anmälan

Du anmäler dig senast måndagen den 27 september 2021. Anmälan är bindande efter att sista anmälningsdatum gått ut. Hela kursen debiteras vid en eventuell avbokning, men du får gärna skicka ersättare vid förhinder. Du får en bekräftelse via e-post cirka 1 vecka före kursstart. Observera att anmälan ska vara personlig. Vi kan inte ta emot reserveringar av platser.

Vi förbehåller oss rätten att ställa in kursen vid för få anmälda.

Information

För mer information, kontakta