Välkommen till en utbildning i Projektstegen för projektledare.
Om Projektstegen
Projektstegen är en projektmodell med fokus på enkelhet. Modellen fungerar för både större och mindre organisationer, där typen och karaktären på projekt varierar stort. Projektstegen erbjuder ett flexibelt sätt att välja utvecklingsstrategi för projekt, antingen traditionell, sekventiell utveckling eller ett agilt genomförande i etapper.
Innehåll
Utbildningen genomförs helt online där du som deltagare genomför effektiv e-learning med teori och reflektion i egen takt, samt 4 webbmöten för diskussioner och erfarenhetsutbyte i en lärgrupp med kollegor och utbildare från Projektstegen.
I programmet får du lära dig hur projekt genomförs från start till mål. Utbildningen innehåller beskrivningar, filmer, interaktiva element och exempel. Du kommer också få reflektera över din egen roll i projekt. Utbildningen utgår från en projektledares vardag och de situationer som en projektledare behöver kunna för att styra, leda och administrera projekt. I slutet av utbildningen får du genomföra ett kunskapstest och när du slutfört utbildningens alla delar får du ett personligt diplom.
Mål med utbildningen:
- Att planera projekt utifrån mål, leveranser och aktiviteter.
- Att ställa krav på beställare, chefer och styrgrupper.
- Att skapa effektiva och motiverade projektgrupper.
- Att definiera och tydliggöra projektets leveranser.
- Att analysera projekt utifrån olika aspekter.
- Att hantera risker, ändringar och omplaneringar av projekt.
- Att följa upp och leverera.
Utbildare
Utbildare från Projektstegen.
Tid och plats
Webbmöte 1 – Onsdag den 18 februari kl 13-14
Webbmöte 2 – Onsdag den 4 mars kl 13-15
Webbmöte 3 – Onsdag den 18 mars kl 13-15
Webbmöte 4 – Onsdag den 1 april kl 13-15
Tekniska krav och förberedelser
Alla webbmöten genomförs digitalt via Teams. Du behöver inte ha Teams på din dator, det funkar bra ändå. En fungerande webbkamera och mikrofon är ett krav. Möteslänkar skickas ut efter anmälningstidens slut. Observera att du mellan möte 1 och 2 samt mellan möte 2 och 3 behöver avsätta 4-5 timmar för eget lärande i kursportalen som du tillhandahåller under utbildningsperioden.
Målgrupp
Denna utbildning genomförs för utvecklingsledare på Kommunal utveckling eller deltagare i strategigrupperna inom ReKo. Andra ges möjlighet att delta i mån av plats.
Avgift
4 000 kr per deltagare.
Anmälan
Du anmäler dig senast fredag den 19 januari. Du får en automatisk bekräftelse till den e-postadress du angett i anmälan samt ett välkomstmejl med webbmötesinbokningar några veckor innan utbildningsstart. Tänk på att ange rätt e-postadress. Observera att anmälan är personlig. Max 20 deltagare och minimum 12 deltagare för att utbildningen ska genomföras.
Vi tar inte emot några avanmälningar, men du kan själv avanmäla dig i systemet fram till sista anmälningsdatum. Du loggar in där du ursprungligen anmälde dig och väljer länkmenyn till vänster. Gå till 'Personligt' och 'Anmälningar' för att få en översikt över dina aktiviteter. Genom att klicka på en aktivitet kan du avanmäla dig.
Diplom
Personligt digitalt diplom erhålls efter genomförd utbildning.
Information
För praktisk information kontakta ulrika.pohl@rjl.se eller telefon 072-519 45 02.
Har du har frågor gällande programmets innehåll kontakta annica.malmer@rjl.se