Kursen riktar sig till tandsköterskor
Kursens syfte
Målsättningen med kursen är att deltagarna ska få med sig kunskap om karies uppkomst, förebyggande och behandling samt konkret informationsteknik och samtalsverktyg att direkt omsätta i patientverksamheten.
Kursens innehåll
Var står vi idag - vi diskuterar följande tre frågor:
- Vilka utmaningar möter ni på er klinik?
- Vilka styrkor har ni - när fungerar allt?
- Vilka strategier har ni i besvärliga situationer?
Karies
- Uppkomst, kemi, patologi och mikrobiologi
- Stärkande faktorer - saliv, fluorider, munhygien och kost
- Riskfaktorer - saliv, kost, mikroflora, munhygien
- Balansen mellan plus och minus- väd händer när den rubbas?
- Karies - ett symtom på att något inte står rätt till - eller bara en kunskapslucka?
Kommunikation: Metodik: inte VAD vi säger utan HUR
- Informationsteknik vid patientrådgivning
- Att motivera till förändring för en bättre munhälsa
- Att göra patienten delaktig i beslut om terapi, behandling och uppföljning
- Hur når vi fram sista biten till patienterna?
- När patienten blir din viktigaste medarbetare
- Att arbeta hälsofrämjande - vad innebär det?
- Rådgivande samtal
- Kvalificerat rågivande samtal
- Motiverande samtal
Hur bemöter vi kliniska dilemman - patientfall och erfarenheter
- Familjen i tandvården - en grupp - att tänka på vid kallelser, inskolningar, seriebokningar - relationen tandsköterskan - familjen
- Rädsla - den tandvårdsrädda mamman som smittar sitt barn - besvärliga familjer - vad handlar det om egentligen? Karies - när det blir en dom som faller över en som redan ligger. Hur ska vi tänka för att bygga istället för att rasera?
- Arga föräldrar med trauman i bagaget - vad göra?
- Att informera så att det går fram även i stressade situationer - med rätt teknik.
- Att bygga relation och tillit, som bygger på ömsesidig respekt.
- Att arbeta långsiktigt för en hållbar patientrelation och ett hälsofrämjande arbetsliv.
- Att bygga relation på tillit för att sedan kunna informera och ge råd om karies och friska tänder.
Omfattning och format
6 digitala tillfällen på 2 timmar (12 timmar totalt) och ca 18 timmars enskilt arbete – inläsning litteratur och träning i praktiskt arbete
Max antal deltagare
12 deltagare per grupp, totalt 24 deltagare (varav 10 från RJL, 8 från RÖ och 6 från RK)
Målgrupp
Riktar sig till tandsköterskor
Kursavgift
7300kr för interna deltagare
13000kr inkl moms för externa deltagare
Kurslitteratur ingår i kursavgiften
Kursansvarig
Karin Sjögren, Odont dr, leg tandläkare, affärskommunikatör, tränare i motiverande samtal (MI) samt konsult i social arbetsmiljö
Kontakt
Utbildningssamordnare Fanny Assarsson
fanny.assarsson@rjl.se