Dokumentation för utförare inom Socialtjänsten- Nya socialtjänstlagen

Vad ska dokumenteras, hur mycket och när? Och hur påverkar den nya socialtjänstlagen arbetet i praktiken?

I den här endagskursen får du som utförare inom socialtjänsten vägledning, kunskap och praktiska exempel på hur arbetet och dokumentationen ska utformas för att uppfylla lagens krav och säkerställa god kvalitet.

Dokumentation är en central del av utförarens uppdrag. Tillräcklig och korrekt dokumentation är en förutsättning för rättssäkerhet, kvalitet och uppföljning. I den nya socialtjänstlagen förblir skyldigheten att dokumentera i stort sett oförändrad – men omfattar nu även insatser som inte är individuellt behovsprövade, om inte nämnden beslutar om undantag. Andra nya bestämmelser som kravet på vetenskap och beprövad erfarenhet påverkar också

Dokumentationsföreskrifterna SOSFS 2014:5 gäller tills vidare och ställer tydliga krav på dokumentation vid planering, genomförande och uppföljning av insatser. Det ska bland annat finnas tydligt formulerade uppdrag från handläggare till utförare, så att stödet blir sammanhållet och följer en röd tråd. Utföraren ska dokumentera både genomförandet, uppföljningsåtgärderna och resultaten – samt den enskildes delaktighet i processen. Den nya socialtjänstlagen stärker dessutom barnrättsperspektivet ytterligare.

Om kursdagen

Under dagen får du en grundlig genomgång av regelverket för dokumentation inom socialtjänsten – både enligt den nya lagen och övriga bestämmelser.
Fokus ligger på utförarens praktiska arbete: vad som ska dokumenteras, hur det ska göras och varför. Du får även en övergripande bild av handläggningsprocessen och rättssäkerhetsaspekter för att förstå hur dokumentationen hänger ihop med helheten i socialtjänstens arbete.

Mål

Målen med kursen är att du som deltagare ska:

  • känna en större trygghet gällande helheten, såväl oförändrade som nya bestämmelser
  • få inspiration och användbara tankar om hur vi vid utförande av insatser kan konkretisera lagstiftarens intentioner med lagändringen

Innehåll

Dagen innehåller:

  • Övergripande om socialtjänstens uppdrag, dokumentation kopplat till kvalitet med mera
  • Socialtjänstlagens målbestämmelser: förebyggande, tillgänglighet, barnrättsperspektiv med mera
  • Insatser utan behovsprövning
  • Kort om beslutsprocess och myndighetsutövning
  • Planering av vård
    – vårdplan
    – uppdrag från utredare till utförare
    – genomförandeplan
    – målformulering
  • Dokumentation under genomförande – regelverket och hur det tillämpas i praktiken
  • Uppföljning – regler och vad som ska dokumenteras
  • Att avsluta en insats och skriva slutanteckning

Kursledare

Ulrika Ekebro auktoriserad socionom med bakgrund inom socialtjänst och tillsynsverksamhet. Arbetar sedan 2010 med utbildning, handledning och verksamhetsutveckling. Författare till boken ”Socialrättens grunder”, Norstedts Juridik, 2025.

Tid och plats

Tisdag den 17 mars 2026 kl 09:00-16:00

Utbildningen genomförs på Elite Hotel  i Jönköping.  Dagen startar med frukostfika kl 08:30

Målgrupp

Utförare, chefer och medarbetare, till exempel HVB, stödboende, öppenvård, SÄBO och andra insatser.

Avgift

Avgiften är 2220 kr (exkl. moms) och inkluderar förmiddags- och eftermiddagsfika och lunch,. Avgiften debiteras respektive kommun/förvaltning/enhet efter att anmälningstiden gått ut.

Anmälan

Du anmäler dig senast torsdagen 5 februari 2026. Anmälan är bindande efter att sista anmälningsdatum gått ut. Hela kursen debiteras vid en eventuell avbokning, men du får gärna skicka ersättare vid förhinder. Du får en bekräftelse när du anmäler dig till den e-postadressen du angett i anmälan samt ytterligare en bekräftelse ca 4 vecka före kursstart. Observera att anmälan ska vara personlig. Vi kan inte ta emot reserveringar av platser.

Vi förbehåller oss rätten att ställa in kursen vid för få anmälda.

Vi tar inte emot några avanmälningar, men du kan själv avanmäla dig i systemet fram till sista anmälningsdatum. Du loggar in där du ursprungligen anmälde dig och väljer länkmenyn till vänster. Gå till 'Personligt' och 'Anmälningar' för att få en översikt över dina aktiviteter. Genom att klicka på en aktivitet kan du avanmäla dig

Dokumentation i pappersform i samband med våra kurser och konferenser kommer inte att kopieras upp och delas ut på plats. Eventuell kursdokumentation kommer att mejlas ut. Detta är ett led att minska pappersanvändningen och bli mer miljövänliga.

Praktisk information

Kontakta Ulrika Pohl på telefon 072-519 45 02 eller e-post ulrika.pohl@rjl.se

 




Tillfällen

   
   

Titel: Dokumentation för utförare inom Socialtjänsten- Nya socialtjänstlagen
Startdatum:
Slutdatum:
2026-03-17 09:00
2026-03-17 16:00
Ort: Jönköping
Plats: Elite Stora Hotellet
Ansvarig: Ulrika Pohl
Lediga platser: 50
Sista anmälningsdag: 2026-02-05
Status: Registreringen öppnar 2025-11-01